اخبار و مقالات

فراهم نشدن زیرساخت های صادرات به روسیه
تاریخ انتشار : 1395/5/30 ساعت 09:17:02
فراهم نشدن زیرساخت  های صادرات به روسیه















فراهم نشدن زیرساخت های صادرات به روسیه
تاریخ: 1395/03/14
شماره: 5775
بازدید: 70
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران گفت که زیرساخت ها برای صادرات کالاهای غیرنفتی این استان به کشور روسیه هنوز به درستی فراهم نشده است.
 
عبدالله مهاجر مهم ترین مشکل در این زمینه را بالا بودن تعرفه گمرکی ، گرانی حمل و نقل و کمبود نقدینگی برشمرد.

وی گفت : مازندران با داشتن 10.5 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و تامین 10 درصد گوشت مرغ، 40 درصدی برنج و 50 درصدی مرکبات کشور ، ظرفیت مازاد برای صادرات به خارج از کشور از جمله روسیه دارد که با تامین زیرساخت ها ، توسعه صادرات امکان پذیر می شود.

بر اساس گزارش ادارات کل گمرک و صنعت و معدن مازندران ، صادرات کالای این استان به روسیه در سال 94 به خاطر وجود مشکلات و موانع کمتر از نصف سال 93 بود.

ارزش صادرات این استان در سال 93 به روسیه 29 میلیون و در سال گذشته 12 میلیون دلار بود .
مازندران با 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی ، در تولید 14 محصول زراعی و باغی رتبه اول تا پنجم کشور را دارد و بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی این استان هم صادراتی است.

** ایجاد خط اعتباری ویژه برای کمک به صادرات

رئیس اتاق بازرگانی مازندران همچنین گفت که منابع مالی بانک کشاورزی استان برای تامین نقدینگی صادرات این استان ناکافی است.
وی افزود : برای تامین نقدینگی مورد نیاز به ایجاد خط اعتباری ویژه ملی در این بانک برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان داریم.

مهاجر گفت : تامین منابع مالی مورد نیاز برای تجار صادرکننده از سوی بانک کشاورزی و توسعه میزان صادرات کالای کشاورزی و صنعتی می تواند راهکار مناسبی برای خروج از رکود و ایجاد اشتغال باشد. وی با اشاره به بدهی برخی کشاورزان به خصوص خسارت دیدگان ناشی از بلایای طبیعی استان از جمله سرما زدگی به بانک کشاورزی ، خواهان تدبیر راهکار ویژه برای بازپرداخت این بدهی شد.
منبع خبر: خبرگزاری ایرنا